torsdag, januari 17, 2008

I'm not dead yet

Maxiq på kolhydrater i fokus påminde mig om jubileum. I februari eller mars så påbörjar jag mitt tredje år med en kost som är helt felaktig enligt Livsmedelsverket.
  • Jag har under den tiden i stort hållit mitt kolhydratintag på under 5%.
  • Jag har nästan helt slutat äta frukt
  • Grönsaker och bär äter jag dock fortfarande ibland när jag har lust. Men det är bara om jag har lust. Det finns inget i den matgruppen som jag verkligen behöver. En burk makrill ger mer B-vitaminer t.ex. än en banan.
  • Min vikt har varit i princip konstant men jag har förlorat den lilla IT-mage som jag hade på min slanka kropp.
  • Jag har blivit piggare efter lunchen och däckar inte längre klockan ett.
I stort sett så mår jag bättre fysiskt än vad jag har gjort på länge. Kort sagt så är jag mycket längre ifrån att dö nu än vad jag någonsin har varit trots att jag äter så fruktansvärt och fetmabildande enligt Livsmedelsverket.

Så allt är frid och fröjd eller? Nej knappast, under samma tid så har jag insett att min far är döende. Han sedan tidigare fått en fyrdubbel bypass-operation, hans hjärta fladdrar så han har fått en pacemaker inopererad plus en annan liten grunka för att hjälpa till att balansera hans hjärta.
Min far är duktig och lyder sina läkare vilket tyvärr innebär:
  • Stora mängder mediciner
  • Bantning á la SLV, dvs muskelbanting, alltid lika bra för en hjärtpatient. Imponerande av min far att han faktiskt har gått ner i vikt trots SLV:s defekta metoder.
  • Användande av produkter som ska främja hjärtat. Främst av alla onda produkter är Becel med sina förvillande reklamer har lyckats få folk att tro att smörjan är nyttig.
Vad är problemet med de här punkterna?
  • Han äter piller för sin kolesterol vilket är ungefär som att bygga vägspärrar mot brandbilar för att stoppa eldsvådor. Läs här vad Doc_ har att säga om det och här vad docent Ravnskov har att säga.
  • Muskelbantning, ja det är precis vad normalbantning går ut på. Man svälter kroppen som då får äta upp sina muskler. Helt apropå inget, visste du om att hjärtat är en muskel?
  • Men inte nog med det SLV rekommenderar low fat high carb diet. Och kolhydrater är som alla som läst kemi vet samma sak som socker. Låter som ett bra bantningssätt? Det blir värre.
  • Socker höjer blodsockret som höjer insulinet som får fettcellerna att ta in näring från blodet och behålla det. Doc_ förklarar än en gång hur det ligger till i sin artikel "Hönan eller ägget".
  • Du trodde väll inte vi var klara ännu om bantning? Kolhydratkost driver på inflammationer som i sin tur har visat sig ligga bakom hjärtinfarkter. Låter som något bra för en person med problem med hjärtat?
  • Becel... framtida generationer kommer kanske att prata om den på samma sätt som man gör med DDT nuförtiden. Men Becel är ju bra, det innehåller ju nyttiga fetter som tex omega-3 kan man ju invända. Och ja det är sant men den innehåller stora mängder omega-6 också som har i princip motsatt effekt mot omega-3 som text DN skriver här. Om du vill göra en sak som är bra för din hälsa så släng skiten.
Skadlig är inte helt ointelligent och har fått bra både på IQ-test och högskoleprovet. Han läste natur i gymnasiet och elektro på högskolan. Samtidigt så verkar det som om mina föräldrar inte litar på mig. Jag kan inte få dem att tro på en sådana enkla saker som att statisk elektricitet kan ha spänningar på flera tusen volt eller att hjärtat sitter mitt i kroppen och endast något lutat åt vänster. Så hur ska jag då kunna övetyga mina föräldrar att jag har rätt i en sådan här viktig fråga?

Jag har börjat inse att det inte finns något jag kan säga för att få dem att tro mig på mitt ord men om det är aktoriteter de vill ha så friades i dagarna Dr Annika Dahlqvist i frågan om LCHF är en vetenskapligt befäst behandlingmetod för fetma och diabetes typ 2.

Det är mitt hopp och min bön att detta är starten på en förändring för jag är övertygad att om det inte blir en förändring så kommer min far att dö på grund av någon hjärtsjukdom. När det väl händer så vet jag inte om jag kommer att sörja, jag har gjort det så länge redan.
Två år har gått och Skadlig påbörjar nu sitt tredje sorgeår.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Etiketter: , , , ,