måndag, juni 18, 2007

Två tankar till te

Skadlig skaffar sig stundtals små saker som stör sitt sinne. Dagens dryftning dedikeras denna dryck.

1. Priserna på produkten.
Jag kan helt enkelt förstå varför de tror att så som tex pressbryån gör att te ska kosta 12 kr. Hade det varit lösvikt och med servering...
Men nej vi får hälla upp det varma vattnet själv och sedan har vi en liten samling påste att välja på.
Jag hade blivit förvånad om den totala kostanden för vatten, mugg, te och upphettning övergår 5kr. Ganska saftig vinstmarginal...
Verkar vara nya melodin, betala lika mycket gör arbetet själv.

2. Svenskan som saknas.
Det finns i Sverige två sätt som jag accepterar att man benämner te på. Det ena är just "te" som är svenska, det andra är "tea" som är engelska.
"The" som många affärer använder när det gör reklam är också engelska men det är bestämd för singularis eller pluralis. Det är inte en dryck och det är fruktansvärt pinsamt att se någon användas. Kan verkligen tänka mig hur underhållande jag hade tyckt det vara ifall jag var engelsman och såg det...