torsdag, januari 10, 2008

Brott och straff

Jag misstänker att många andra i dagarna också skriver om dödsskjutningen i Rödeby. Det jag tänkte fokusera på är min syn på brott och mobbning. Säg till om ni har hört den förut...

Min utgångspunkt för diskutionen blir Peter Kadhammars artikel i Aftonbladet idag. Det finns en del saker där. Till att börja med bonuspoäng till Pia Johansson för hennes styrning av räten, minuspoäng till polisen för hur lång tid det tog för dem att svara. Just det sistnämda fick mig att tänka på ett Simpson avsnitt där Bart ringer polisen och möter en automatiserad växel där man ska trycka in brottet man vill anmäla, "You have chosen regicide, if you know the name of the king press...", tänk så roligt det var då...

Men det jag tänkte mest fokusera på är det herr Kadhammar skriver i slutet som ett av offren säger i rätten nämligen: "För att skrämmas lite"
Det här är variant på den klassiska mobbaruttalandet "Vi skämta bara lite".
Det är en sådan sak man säger när man har förlorat empatin, fastnat i flockbeteende och/eller generellt vill ursäkta ett beteende som man egentligen vet är felaktig.

Åklagaren i fallet hävdar att den åtalade mannen avrättade en av pojkarna och att det inte längre fanns ett omedelbart behov av självförsvar. Åklagaren gör givetvis bara sitt jobb men jag tror att man behöver ha blivit mobbad för att verkligen förstå det tankemönstret som uppkommer. Det här är förstås bara mina spekulationer. Jag är ju inte utbildad psykolog och jag har inte sett in i den åtalades huvud. Det sagt så tror jag att när man har blivit moddad tillräckligt så lever man under ett konstant hot. Att mobbaren just då inte är i närheten eller har sagt att de inte mobba längre gör inget skillnad när man har korsat en viss punkt. Efter den punkten så är förtroenden brytna och trycket är konstant.
Det är här som barn börjar ta livet av sig eller utför en skolmassaker. Vad jag vet så finns det tre olika typer av överlevnads strategier: Fly, frysa eller anfalla. Redan Sun Tzu visste att när man placerar en fiende i en sådan position att han inte längre kan fly så kommer han att slåss till döds.

Polisen hade i det här fallet visat att de inte kunde göra något mer föränn det verkligen smällde. Samhället kunde inte göra något för att skydda familjen. Ungdommarna hade omringat deras hem. De ringde hem till dem och dödshotade sonen, men de skulle ju bara skrämmas lite...

När en människa råkar snubbla i en skog och finner sig mellan en björnhona och hennes unge så kan jag tycka synd om personen i fråga som egentligen inte ville något ont. Men jag kan inte anklaga mammabjörn för hennes handlande. Hon beskyddade bara sin unge med de sätten hon kunde.
Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Etiketter: , ,