måndag, juli 02, 2007

Ät klimatsmart - ät GI 0

Skadlig tillsammans med fru och katter äter alla paleodiet dvs ganska nära GI 0 (tm Skaldeman ;)) och verkligeten ser inte riktigt som rubriktexten till den här artikeln i aftonbladet säger:

"Ät klimatsmart – lev längre

Nyttigt för dig är bra för miljön! Skippa GI-metoden helt om du vill värna om miljön. "

Finns så många saker att kommentera på det här att det är svårt att veta var man ska börja. Till att börja med så finns det få som är så noga med tillsattser och tillverknings metoder av maten som de flesta som sysslar med LCHF är. Vi accepterar inte skit i vår mat. Bara det gör att vår mat är nyttigare än de flesta andras. Det har som en bieffekt att vi är väldigt glada i naturbeteskött och ekologiska produkter vilket givetvis också är bättre för miljön.

Den andra punkten när det gäller miljön är att även om vi äter (oooooh vad vi är onda) KÖTT ofta och gärna så är vår miljöpåverkan ändå mindre. Om vi tittar på vad jag äter en vanlig dag:

Frukost: ca 300g turkisk 10% yougurth + 1 tsk ica "gott liv" jordgubbssylt.
Lunch: en kotlett med ca 20g smör eller två kycklinglår med 1-2 msk creame fraiche
Middag: en kotlett med ca 20g smör eller två kycklinglår med 1-2 msk creame fraiche

Ibland så äter jag även en frukt till eftermiddagsfikan ;)

Summan av det här är att jag behöver äta väldigt lite eftersom jag äter energität mat och att fett tillskillnad från kolhydrater (som det finns gott om i de flesta grönsaker) mättar och inte skapar hunger. En LCHF:are äter tills han blir mätt. En HCLF (High Carbs Low Fat) äter tills magen blir full. Pga hur kroppen handskas med fett respektive socker så håller man sig dessutom mätt längre på fett än socker.

Så visst, man kan skippa GI-metoden om man med GI-metoden menar att man ändå äter "långsamma" kolhydrater. Men ännu bättre är att skippa den förlegade tallriksmodellen och att skippa den skadliga veganismen och att återgå till att äta så som vi har gjort större delen av vår ras historia nämligen Paleodiet eller GI 0.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Andra bloggar om: fett, kolhydrater,aftonbladet, socker, GI 0, paleodiet

2 Comments:

At 10:00, Anonymous Anonym said...

Här kan du tävla om en guide om hur man blir klimatsmart:
www.berunda.se/klimatsmart

 
At 10:11, Blogger Harmful said...

Jag låter den kommentaren ovan vara kvar eftersom jag hellre friar än fäller men jag vet inte vad råden som finns i den där guiden säger. Det kan vara att de uttrycker samma kortsiktiga syn på mat som artikeln jag diskuterade. Om så är fallet så får eventuella läsare gärna meddela mig.

 

Skicka en kommentar

<< Home