fredag, oktober 27, 2006

Mammons pojkar

Om man vill så skulle man kunna se på regeringens nya budget som ett utspel från Mammon. Först ger man pengar till folket:
"Oh jag har fått 400kr mer i månaden"
Sen säger man att a-kassan ska öka i pris:
"Oh nej! Jag får 300kr mindre kvar per månad!"

Observerade ni vad som hände här. Även om det i det här påhittade fallet (med något rimliga siffror) blev så att person tjänar 100kr/månad på reformen så är den upplevda förändringen av inkomsten -300 kr/månad.

Som jag ser det så är det ett slag mot facken och ett anrop till vår girighet.
Det är så många av regeringens utspel som går mot facken att det känns som om de aktivt motarbetar dem.
Jag undrar om de någonsin har behövt använda facket själva?
Ironiskt nog så verkar det som om deras försök har fått en omvänd reaktion med folk som strömmar till facken för att visa dem stöd och förstås att få skydd.
Men som C.S. Lewis skrev så är det inte en god gärning bara för att effekten råkar bli god.

Men det är väl ett del av deras generella politik. Sköt dig själv och skit i andra. Vad gör det hur det går för alla dem andra? Jag har ju ett välbetalt jobb och jag behöver inte sjukvård...

Det jag inte riktigt kan förstå i det hela är varför Kristdemokraterna är på deras sida. Om någon kan så får de uppriktigt sagt gärna förklara det för mig.
Jag tycker bara att det här i så mångt och mycket inte passar in med bibelns och Jesus budskap om kärlek till din nästa...

Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Andra bloggar om: mammon , girighet, a-kassan, regeringen