torsdag, augusti 24, 2006

Mina hjältar...

Jag måste säga att jag starkt beundrar Försäkringskassans läkare. Jag råkade komma att tänka på det apropå den här artikeln på Aftonbladet.

Jag är ju långt ifrån en läkare men jag har pillat med datorer då och då i mina dar. Har det något med saken att göra?
Jo jag har kommit fram till att bland det värsta att göra och svåraste är att diagnosera ett datorproblem över telefon. Att inte kunna se vad som händer utan bara höra en muntlig beskrivning av vad den man pratar med gör på datorn gör det hela så fruktansvärt mycket svårare.

Men Försäkringskassans läkare, de sitter varje dag och analyserar utlåtande från andra läkare och beslutar huruvida fusk^H^H^H^Hden sjuke verkligen kan jobba eller inte. Det är verkligen fascinerande hur ofta de träffar rätt och gör korrekta beslut.

I fallet med kvinnan i artikeln så gäller det ju bara att hon behöver ett lämpligt arbete. Världens äldsta yrke finns ju alltid att tillgå. Flexibla arbetstider, man kan arbeta från hemmet (bra för henne som ibland inte orkar lämna hemmet) och dessutom göra stora delar av jobbet från sängen.
Ett annat alternativ är ju tiggeri...
Hm, behöver man betala skatt i så fall?

Det finns ett antal områden inom Svenska välfärden som verkar ha förlorat målet med sin existens från sitt sikte. De två främsta anser jag är Försäkringskassan och AMS.
De har glömt bort vem som egentligen är deras kunder och tror att deras syfte är att jaga fuskare. Jag anser att man måste acceptera en viss mängd fusk för att rädda de svaga. Visst sätt gärna dit de som fuskar ordentligt när de upptäcks men som det är just nu blir det i mycket fel.
När man drabbas av den här typen av förföljelse och systemfel så är det knappast de svagaste som orkar protestera och se till att rätt blir rätt. De blir istället utslagna och de förslagna fuskarna klarar sig. Stackars de som inte har en anhörig eller någon annan som kan stötta dem i det läget.

Edit: Mummel mummel dumma titlar ser dumma ut när de inte finns där de ska Mummel mummel

Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Andra bloggar om: , , ,