onsdag, september 13, 2006

Sopspionen ser vad du gör

Kändes det hotfullt? Bra det var meningen.
Jag är en av de där extremt ärliga och nervösa som får nervösa ryck när jag går igenom larmbågar i affärer. Skönt att man inte längre behöver gå så långt från hemmet för att känna sig hotad.
Är man som jag så är det nämligen inte så att man bara blir nervös när man vet att man har gjort något fel. Bara risken att man har gjort något dumt kan vara nog så nervöst.

Det jag något förvirrat försöker prata om är sopspioner. Tack och lov så är de inte ute efter de som råkar ställa något snett:
" -Vi är inte ute efter att jaga Svenssons som råkar ställa en tidningskasse vid sidan av behållaren. Detta handlar om folk som medvetet skräpar ned vid våra stationer, säger John Strand."
artikel
Det känns ju lugnande ända tills man läser den här artikeln och den här och den här.
Är det inte roligt säg? Först så säger de att de inte ska jaga vanliga "Svenssons" och sen som i första artikeln har de gjort just det. Sen straffet dessutom... jag kan inte riktigt bestämma mig om nerskräpning värderas högt eller om sexuellt ofredande värderas lågt.

I de två andra fallen så har vi ett annat problem. Det som är problemet där är ett konstruktionsfel. Här har vi två personer som faktiskt ville sortera sitt skräp men som mislyckades pga designen på soptunnorna. Hålen till behållarna var för små för att de skulle kunna lämna sitt skräp. Nästa designfel var att det på plats inte fanns någon information om vad man ska göra när ens skräp inte får plats.

Hade något av ovan fungerat bättre så hade den totala förtjänsten för samhället varit högre. För även om böterna är höga (den gamla damen kom dock undan) så kommer de inte i närheten av kostanden för samhället i form av rättegångar osv.
Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Andra bloggar om: , ,