lördag, augusti 26, 2006

Vem vet bäst om nyttig mat?

Precis innan jag skulle starta nya gängkrig i GTA San Andreas så råkade jag läsa denna artikel på DN.
Jag har inga problem med lägre moms på mat och högre moms på godis och chips (så länge ni inte rör min choklad!!!)

Choklad är visserligen viktig för mig men vad som är ännu viktigare är fett. Fett är onyttigt eller hur? Nej fel. För de som inte råkar veta det så är jag och min fru Amiechan utövare av paleodietism dvs en variant av low-carb. Vill man veta mer om det så är Amiechans blogg en bättre plats än min eftersom hon är en riktig lokal höjdare inom området. Men något enkelt så är det så att vi försöker skippa allt socker och det som kan omvandlas till socker. Dvs saker som potatis, bröd, vete och ris. Det vi ersätter det med mer frukt och grönsaker, kött och fett.

Vi anser att fett är nyttigare för kroppen något som dock livsmedelsverket inte direkt håller med om eftersom, om jag har förstått saken rätt (inte lika insatt som Amiechan), de är för tjurskalliga att ens göra några undersökningar i frågan.

Ett förslag enligt ovan skulle alltså slå hårt på vår livshållning och ur vår synvinkel eventuellt tvinga oss till en sämre kosthållning. Tills livsmedelsverket och dietister (eftersom de inte verkar lita på någon annan) har gjort riktiga undersökningar i frågan så ska man vara väldigt försiktig med att säga att fet mat är dåligt.

Det man kan göra är att införa begräsningar på tex smakförstärkare som tex natriumglutamat. Efter att ha läst om vad den kan göra så har vi gått igenom och slängt vår aromat och i princip all buljong vi hade. Tur att Amiechan kan göra egen :)
Det finns så många sjuka kemiska ämnen som stoppas i vår mat som tex aspartan och just glutamat. Om något så borde de matvarorna som innehåller sådana kemiska sörjor där deras funktion endast är att ersätter riktiga råvaror få högre moms.

Edit 070221:
Jag får så många träffar på den här sidan från folk som söker på nyttig mat och det är inte riktig min vanliga gebit. Om ni vill ha mer info om vad jag anser är nyttig mat så rekomenderar jag det här forumet Kolhydrater iFokus.

Detta inlägg är pingat på Intressant.se
Andra bloggar om: , , , ,