måndag, juli 31, 2006

Att det här kriget aldrig kan ta slut?!
Så många människor gör så många elaka saker. Kultursidan på Aftonbladet har en ganska intressat debattartikel. Den är minst sagt negativ till Israel och USA något som känns relativt rimligt med tanke på vad de har varit inblandade i.

Tror i övrigt att det är viktigt i de här frågorna att hålla isär Israel och det judiska folket. Det verkar vara så väldigt enkelt att bli anklagad för antisemitism om man inte håller med om vad landet gör. Personligen så bryr jag mig dock inte direkt om vilka det är som gör vad, jag är mer intresserad av vad de gör. Jag hade blivit lika sur om till exempel Norge hade bombat Danmark så som Israel bombar Libanon.

Förresten, är det inte lite underhållande att Jesus var jude? Något att tänka på och komma ihåg när man gör svepande antisemitiska uttalande.

Jag misstänker att judarnas 15min (2000 år vilket du vill) som offer är över. Utöver arabvärlden så kan jag inte komma på några generella rasistiska attityder mot judarna. Vi är ju långt ifrån 30-talets nidteckningar om judar och medeltidens förföljningar. Snarare är det muslimerna som nu blir jagade istället.
Problemet kan vara det att har man blivit mobbad nog länge så är det svårt att släppa det. Varje hårt ord tas som stor oförätt. När det gäller mobbning så brukar man säga att det är den mobbade som har rätt. Men det måste finnas en strävan från den mobbade att bli frisk också. Att inse att inte alla är mot en och att kanske tänka efter en gång extra hurvida ett elakt ord verkligen var menat för att såra eller bara var ett klumpigt uttalande eller ett dåligt skämt.