lördag, juli 22, 2006

Angående kriget i Libanon:
Är det förresten ett krig? Kan inte påminna mig att jag har hört Israel förklara krig mot Libanon. Men jag antar att Israel har lärt sig väl från USA. Det är ju inte landet som så man strider mot. Nejdå, man slåss ju bara mot terrorismen... mm ja det lär ju funka bra. Låt oss bomba skiten av ett annat land och sikta gärna på de fattiga områdena. Det borde lära dem ett och annat om terrorism. Hizbollahs rekryteringsbås (om de hade haft några) har i dagarna troligen köer som ringlar sig flera varv runt kvarteret.

Man ska ju vara försiktig med att lägga ord i Jesus mun men just nu tror jag att han skulle ha sagt.
- Shut the fuck up n00bs och va lite snälla mot varandra istället.

En kommentar jag har hört (troligen från min kära fru) angående att vända andra kinden till är att han säger att "
om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom.".

Tänk efter lite angående det. De flesta är högerhänta, så det normala är att om man klipper till någon så gör man det på deras vänstra sida av ansiktet om man står vänd mot dem. Enda gången man träffar dem på den högra sidan är om man är vänsterhänt eller står bakom eller vid sidan av dem. Så om vi vänder andra kinden till dem så innebär det att vi vänder oss mot dem. Vi visar vem vi är.

Det är väldigt mycket jobbigare att slå någon man känner eller för den delen en människa än ”den stora satan” eller ”terroristen”. Varför tror ni annars att min alla krig har satt ett enda namn på fienden tex Charlie, Fritz, Tommy osv? Det hjälper en att göra fienden till lite mer fiende och lite mer människa.

Avslutningsvis, en liten övning. Försök att se människan i personerna som du träffar. Se dem i ögonen och faktiskt se dem. Le mot dem och säg hej till din lokala busschafför eller kassörska. Det är sällan du inte får ett hej och ett leende tillbaka . Och om du inte gör det, tänk på att de kanske har haft en dålig dag. De tio kunderna innan dig har kanske varit sura och besvärliga och det är lite för jobbigt för dem att orka le just nu men din lilla vänlighet (för det är vänlighet det ska va och inte artighet) kanske har gjort deras dag bara lite marginellt bättre.