torsdag, januari 22, 2009

Fakta i sagans land

Jag läste i Dagen om en svarstjänst där man sms:ar dem en fråga och får ett svar tillbaka. När en pastor skrev dit och frågade "Vem är Jesus Kristus" så fick han ett tämligen suspekt svar:
"Det är han som i den påhittade religionen kristendomen ska vara frälsaren. Sagan säger att han levde för 2000 år sedan och gick på vatten och hade sig."

Förutom det menlösa i svaret och osäkerheten om företagets VD har rätt (men det har han för det vet ju alla...) så lyckas han i de här två korta meningarna pressa in faktafel också. Oavsett vad man anser om Jesus så följer berättelsen om honom saga formen. Det finns vad jag vet bara en bok i bibeln som följer den formen och det är Tobits bok som tillhör Apokryferna. Om man vill stoppa in berättelsen om Jesus i något fack så är det snarare så att den följer liknande mönstret som för egyptiska faraoner.

Oavsett dessutom om tror att Jesus var världens frälsare eller inte så finns det mer dokument om hans existens än tex Caesar eller för den delen kopior av Homeres Illiaden som i övrigt har visat sig vara baserad på verkliga händelser. Mot den bakgrunden så är det lite tveksamt med hans uttalande att det är "fakta" han pratar om. Så dåligt befäst i fakta som han själv verkar vara så förlorar hans röst en hel del klang av sanning.

I övrigt så verkar han vara härligt självkritisk:
"Det är ett skitbra svar! Det kunde inte bli bättre. Det är jag som har skrivit det där svaret."
Det är nästan så att man lider lite med hans lärare i grundskolan när de gav tillbaka prov och inlämningsuppgifter :)

Men jag kan förstå att hans tjänst inte är något bra ställe för fakta. Bättre företag har försökt och misslyckats med att få lönsamhet på den punkten. Hans målgrupp är troligen fjortisar och folk på fyllan som vill ha roliga svar på sina frågor och jag tycker det är helt ok. Så länge som han inte låtsas att tjänsten är något den inte är. För om man får sådana här svar på en ärlig fråga, kan man då verkligen lita på några svar man får från dem?
Nej vill ni ha svar så tror jag mer på Fråga Biblioteket som dessutom är gratis.

En vän gav mig en tankeställare under tiden som jag skrev detta. Vad han man fått för svar om man hade frågat vem Muhammed var...?

Avslutningsvis så kan jag i alla fall hålla med VD:n Markus Öhman om en sak:
"Folk är galna."
Andra bloggar om: ,
Detta inlägg är pingat på
Intressant.se

3 Comments:

At 14:35, Blogger Skatan said...

Hej och tack för raderna hos mig! Jag googlar efter författaren till den helt underbara boken (med lika läckra bilder) men jag kommer inte på det nu! Jag får lägga till en rad när jag har boken i min hand :)

Trevlig helg
!
Anna

 
At 14:38, Blogger Skatan said...

Lotta Sjöberg - Bebisbekännelser. En helt underbar bok att ge till blivande föräldrar. Igenkänningsfaktorn är riktigt hög och man får sig många goda skratt!

A

 
At 14:45, Blogger Amiechan said...

Tack så mycket! Jag tyckte bilden var rätt träffande. ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home