tisdag, juni 20, 2006

I ett svagt ögonblick härom dagen så sa jag att jag skulle prata om Guds fria vilja eller hur?
Mm var rädd för det.
Nåväl antar att jag får börja då.
Låt oss börja med några postulat:
Gud är godhet. Alltså Gud är definitionen av allt som är gott. Det finns en del motargument mot detta tex syndafloden eller sodom och gomorra eller för den delen att han skickade sin egen son att dö och bli plågad.
Så skulle väll du och jag aldrig göra och samtidigt kalla oss goda? Men låt oss ta ett exempel:
Skulle du kunna tänka dig att putta omkull din älskade? Svarar du ja så är det om inte en ond handling så åtminstone en ganska elak handling.
Skulle du kunna tänka dig att putta omkull din älskade om han/hon/det håller på att bli påkörd av en bil? Aaah, nu börjar det bli komplicerat (och intressant).
Finns minst fyra olika alternativ här
1. Jag puttar henne och det var ingen risk för att hon skulle ha blivit skadad ändå = obestämd handling*
b. Jag puttar henne och räddar livet på henne = god handling
d. Jag puttar henne men misslyckas = bra försök
€. Jag puttar henne mer säkert framför bilen = ond handling.

Vilka av dessa handlingar skulle en god person försöka sig på? Givetvis bara b. även om 1. och d. skulle vara bättre än avsiktligt göra €.
Så var placerar det Gud när han stod och såg på medan hans son förnedrad och dödad? Är han god eller ond? Kommer jag att fortsätta på den här frågan nästa gång?
Svaret i alla fall på det sista är: Ja troligen, om inte något annat spännande vill bli sagt :)