torsdag, juni 15, 2006

Gud i skolan är dagens predikoämne:
http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,841952,00.html
Till att börja med, tack till Amiechan för att hon berättade om artikeln samt en del av argumenten här :)

Jag väntar lite tills du har läst artikeln... hm hm hm.... klar? Fint då kör vi.
Till att böja med så är jag inte helt säker på att rektorn gjorde helt fel. Han följde ju reglerna som han hade. Hur vettiga reglerna är är en senare fråga.
Nej där han fick problem så att säga är att överhuvudtaget lät dem sjunga "Den blomstertid nu kommer". Det är ju faktiskt en kristen sång och den blir inte mindre kristen för att man inte säger det hemska ordet: *viskar* Gud.
Nåja jag antar att Gud ska vara tacksam över att få lov att vara med på ett hörn. Apropå det finns det inte en stor brist av tacksamhet här i världen?
Nej tyvärr så börjar jag tro mer och mer att han gjorde rätt. Jag tycker om kyrkan och jag tycker traditionen med att gå i kyrkan på skolavslutningen men sommarlov är inte direkt en kristen högtid så det finns inte så mycket att sätta emot i den här frågan.
Det jag skulle kunna tänka mig att man skulle kunna göra är att man låter barnen välja. Ta eftermiddagen till det. Låt dem välja om de vill ha en sekuläriserad-, kristen- eller kanske muslimskavslutning. Tveksamt om det är värt att dela upp mer än så. I så fall så borde väll alla bli glada? Förutom ekonomerna som får betala för det...
Men vi kan i alla fall inte tvinga på vår tro på de som inte är intresserade. Förtryck skapar mottryck och även om vi kanske inte ser det som det som att vi förtrycker någon så är det den som anser sig förtryckt som har rätt... till en viss gräns :)