tisdag, juni 13, 2006

I grunden så är jag naturvetare och av någon anledning så är det ganska vanligt att naturvetare nuförtiden inte tror på gud. Jag säger nuförtiden för många av de stora forskarna har varit troende. Einstein och Galileo tex var det och jag har för mig att Darwin också var det.
Det är lite konstigt med den här spänningen mellan kristendomen och vetenskapen. Så många verkar anse att det behövs en spänning mellan de två och att de står i motsatts till varandra.
Det är sant att kyrkan stundtals har blandat sig in i vetenskapen och hävdat vad som är eller inte är sant tex i Galileos fall men då gör den det utan belägg från bibeln.
Vetenskapen å sin sida har som mest lyckats belysa hur något har skett rent mekaniskt. Den kan förklara hur universum och liv blev till men inte varför.
Jag anser att ett förklarat mirakel inte blir ett mindre mirakel för det. Det förunderliga i det hela är inte en fråga om hur det hände utan snarare att det hände just då.

Kreationismen kontra Darwin är också en sådan meningslös diskussion i mitt tycke. Bibeln säger endast att Gud skapade alla växter, djur och människan men den beskriven inte hur Gud gjorde det. Vad säger att Gud inte använde evolutionen för att utföra sitt verk? Vad är väll tiden för Gud som har levat sedan tidernas begynnelse?

1 Comments:

At 11:56, Blogger Amiechan said...

Jag kan tycka att det är oerhört fegt att inte våga undersöka och försöka förstå det hur vår värld är uppbyggd och fungerar. Gud är större än sin skapelse och när man försminskar skapelsen genom att inte våga se den som det under den är (egentligen är det väl ett större under att bygga upp en värld som fungerar med naturlagar och allt än att vara tvungen att springa runt och fixa buggar i den hela tiden?) förminskar man Gud.

 

Skicka en kommentar

<< Home